onsdag 6 mars 2013

Inroduktion till grafiskt gränssnitt

Vi använder det grafiska standardbiblioteket Tkinter. De objekt som det innehåller kallas widgets.

För att förenkla skapar vi en standardmodul som vi kan använda som mall när vi skapar våra objekt. Modulen sköter en del av det bakgrundsarbete som behövs.

Övning 3.1
En standardkod för att skapa grafiska objekt:

from tkinter import *

class myapp_tk(Tk):
    def __init__(self,parent):
        Tk.__init__(self,parent)
        self.parent = parent
        self.initialize()

    def initialize(self):
        pass #Här skrivs den kod som skapar de olika objekten i fönstret.

if __name__ == "__main__":
    app = myapp_tk(None)
    app.title('my application')
    app.mainloop()

Denna kos skapar ett widgetobjekt med namnet app och startar upp metoden mainloop(). Metoden mainloop är den loop som söter hantering av grafiken och reaktion på användarens inmatningar. Den är aktiv så länge objektet finns.

Att lägga till objekt i widgeten

Du lägger till objekt widgeten genom att först skapa ett nytt objekt som tillhör widgeten och sedan placera detta med metoden pack().

Övning 3.2
En etikett (label) med text. Byt ut innehållet i initialize(self) till:

    def initialize(self):
        self.label=Label(text="Hello World")
        self.label.pack()

Övning 3.3
Använd informationen i boken på sidan 158-163 för att testa pack-metoden och knappar.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar